Staż budowlańców Portugalii maj 2017

Maj to dla uczniów ZSB w Rybniku z kierunku technik budownictwa oraz technik urządzeń sanitarnych miesiąc praktyk. 13 uczniów klas trzecich miało możliwość odbycia praktyk zagranicznych w Niemczech, a 8 w Portugalii w ramach programu Erasmus+ „Mobilność – tego oczekuje Unia Europejska”.

Głównym celem projektu było poznanie organizacji pracy i sposobu funkcjonowania niemieckich i portugalskich firm, stosowanych w nich technologii oraz doskonalenie umiejętności praktycznych w zawodzie, umiejętności językowych, a także zwiększenie szans na zatrudnienie w wybranym przez siebie zawodzie, zarówno w Polsce, jak i poza granicami kraju.

Przygotowania do wyjazdu rozpoczęły się w październiku ubiegłego roku. W ramach przygotowań zorganizowane zostały dodatkowe zajęcia z przygotowania językowego, pedagogicznego i kulturowego. Zajęcia te miały na celu przygotowanie beneficjentów do praktyk za granicą.

W trakcie trwającego 4 tygodnie stażu uczniowie mieli okazję poznać praktyczne strony swojej przyszłej profesji. Poznali sposób funkcjonowania firm o charakterze wykonawczym, związanych z robotami budowlanymi i sanitarnymi. Zapoznali się z przebiegiem prac w różnych technologiach i na różnym etapie ich wykonania. Beneficjenci podejmowali swoje obowiązki w sposób aktywny, odpowiedzialny i ambitny, za co byli chwaleni przez pracowników i właścicieli firm.

Pobyt na stażach zagranicznych to nie tylko doskonalenie wiedzy i umiejętności praktycznych w ramach swojego zawodu, ale również w liczne okazje do podnoszenia swoich kompetencji językowych, do czego przyczynili się zarówno lokalni mieszkańcy, stażyści z innych europejskich krajów, a także pracodawcy i partnerzy z Niemiec i Portugalii. Uczniowie poznali kulturę i sposób bycia mieszkańców, a także kuchnię typową dla poszczególnych krajów.

Dni wolne od pracy uczniowie spędzali na poznawaniu Berlina i Bragi.

Praktyka zawodowa w ramach programu Erasmus + była nowym i cennym doświadczeniem dla uczniów. Podniosła umiejętności komunikacyjne i wpłynęła znacząco nie tylko na rozwój zawodowy, kulturowy, ale także na ich tolerancję i otwartość na świat. Dzięki stażom uczniowie przekonali się, że są wartościowymi ludźmi, którzy dzięki chęci uczenia się i otwartości na świat mogą znaleźć odpowiednie dla siebie miejsce, zarówno w kraju, jak i za granicą.

Galeria

Zagraniczne staże uczniów rybnickiej Budowlanki

We wrześniu 2016 uczniowie ZSB w Rybniku uczący się na kierunkach technik geodeta oraz technik informatyk odbywali staż w Portugalii i Wielkiej Brytanii. Był to kolejny wyjazd uczniów ZSB w ramach projektu: Mobilność – tego oczekuje Unia Europejska, realizowanego w ramach Programu Erasmus+.

Geodeci (8 osób) spędzili 2 tygodnie w miejscowości Braga, gdzie odbywali praktyki w firmach i biurach geodezyjnych. Czworo uczniów odbywało praktykę w urzędzie miasta w Bradze i Vila Verde, Camara Munisipal De Vila Verde oraz Camara Munisipal De Braga. Kolejnych czworo uczniów pracowało w firmach kartograficzno – geodezyjnych; Cartago Lda. i Sinergeo. Uczniowie w ramach praktyk uczuli się, między innymi, obsługi programu AutoCad służącego do wykonywania map na podstawie pomiarów GPS, które wcześniej sami wykonywali. Prowadzili prace pomiarowe i inwentaryzacyjne w terenie, a także odwiedzili wydział geologii szukając minerałów w skałach pobranych podczas prac w terenie.

W czasie wolnym dla uczniów zostały zorganizowane wycieczki krajoznawcze. Uczniowie zwiedzili sanktuarium Bom Jesus do Monte – najpopularniejsze miejsce pielgrzymkowe regionu. Odbyły się całodniowe wycieczki do Porto, Lizbony i Fatimy, a także do Vigo w Hiszpanii, gdzie uczniowie mogli popływać w ocenie.

Informatycy (8 osób) spędzili 4 tygodnie w miejscowości Portsmouth, gdzie odbywali staże w firmach komputerowych i informatycznych, firmach oferujących wsparcie informatyczne, oraz firmach zajmujących się marketingiem i promocją w mediach społecznościowych: Infonetmedia, Insight4life oraz Akash. Uczniowie zajmowali się, między innymi, diagnozowaniem i naprawą komputerów, grafiką komputerową, tworzeniem baz danych, obróbką materiału na strony internetowe, tworzeniem stron internetowych, zarządzaniem mediami społecznościowymi.

W czasie wolnym uczniowie zwiedzili Portsmouth, Brighton oraz Londyn.

Pracodawcy zarówno w Portugalii, jak i Wielkiej Brytanii wysoko ocenili umiejętności zawodowe uczniów, ich kulturę i zachowanie. Niektórzy uczniowie otrzymali propozycję pracy na wakacje letnie oraz po zakończeniu szkoły.

Galeria

Staż budowlańców Portugalii maj 2016

Maj to dla uczniów ZSB w Rybniku z kierunku technik budownictwa miesiąc praktyk. 8 uczniów klas trzecich miało możliwość odbycia praktyki w miejscowości Braga w Portugalii w ramach programu Erasmus+ „Mobilność – tego oczekuje Unia Europejska”.

Głównym celem projektu było poznanie organizacji pracy i sposobu funkcjonowania portugalskich firm zajmujących się budownictwem, stosowanych w nich technologii oraz doskonalenie umiejętności praktycznych w zawodzie, umiejętności językowych, a także zwiększenie szans na zatrudnienie w wybranym przez siebie zawodzie, zarówno w Polsce, jak i poza granicami kraju.

Przygotowania do wyjazdu rozpoczęły się w październiku ubiegłego roku. W ramach przygotowań zorganizowane zostały dodatkowe zajęcia z przygotowania językowego, pedagogicznego i kulturowego. Zajęcia te miały na celu przygotowanie beneficjentów do praktyk za granicą.

W trakcie trwającego 4 tygodnie stażu uczniowie mieli okazję poznać praktyczne strony swojej przyszłej profesji. Poznali sposób funkcjonowania firm o charakterze wykonawczym, związanych z robotami budowlanymi. Zapoznali się z przebiegiem prac budowlanych w różnych technologiach i na różnym etapie ich wykonania. Miejscem pracy był wymagający remontu budynek na kąpielisku miejskim. Uczniowie pracowali w firmie Fraitas Costa & Filhos. Beneficjenci podejmowali swoje obowiązki w sposób aktywny, odpowiedzialny i ambitny, za co byli chwaleni przez pracowników i właściciela firmy.

Pobyt w Portugalii to nie tylko doskonalenie wiedzy i umiejętności praktycznych w ramach swojego zawodu, ale również w liczne okazje do podnoszenia swoich kompetencji językowych, do czego przyczynili się zarówno lokalni mieszkańcy, stażyści z innych europejskich krajów, a także pracodawca i partnerzy z Portugalii, z którymi cała komunikacja odbywała się w języku angielskim. Uczniowie poznali kulturę i sposób bycia mieszkańców Portugalii, a także kuchnię typową dla tego kraju. Uczestniczyli również w wydarzeniu kulturalnym, które odbywało się w Bradze w maju - Braga Romana (święto miasta).

Dni wolne od pracy uczniowie spędzali na poznawaniu Portugalii i jej zabytków. Zwiedzili Bragę, Bom Jesus i Sameiro. Byli także w Porto, Lizbonie, Fatimie, Viana do Castelo, forcie Valenca na granicy z Hiszpanią, oraz miejscowości Vigo w Hiszpanii.

Praktyka zawodowa w ramach programu Erasmus + była nowym i cennym doświadczeniem dla uczniów. Podniosła umiejętności komunikacyjne i wpłynęła znacząco nie tylko na rozwój zawodowy, kulturowy, ale także na ich tolerancję i otwartość na świat. Dzięki stażowi w Portugalii, uczniowie przekonali się, że są wartościowymi ludźmi, którzy dzięki chęci uczenia się i otwartości na świat mogą znaleźć odpowiednie dla siebie miejsce, zarówno w kraju, jak i za granicą.

W kwietniu odbyły się zajęcia prowadzone przez p. Marianne Pruszowską szkolnego pedagoga. Młodzież z obydwu grup uczestniczyła w zajęciach wg. podanego harmonogramu. A celem zajęć było rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, jako jednej z podstawowych kompetencji wymaganych przez współczesny rynek pracy.

Pierwsza część warsztatów pt. "Naucz się słuchać, żeby powiedzieć to, co chcesz" poświęcona była rozwijaniu komunikacji interpersonalnej jako podstawowej umiejętności, pozwalajacej zbudować zespół zadaniowy. Uczestnicy zapoznali się z zasadami komunikacji wewnątrz grupy, poznali zasady i prawa skutecznej komunikacji, zdobyli wiedzę na temat roli komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

Druga część warsztatów pt. "Być sobą w grupie" koncentrowała się na budowaniu zespołu oraz rozwijaniu umiejętności pracy zespołowej. Uczestnicy mieli możliwość zdiagnozowania jakie role pełnią w grupie, wypełniając test Belbina "Role grupowe".

Wszystkie zajęcia oparte były na aktywnych technikach pracy z grupą, aby w najlepszy sposób pobudzić aktywność i kreatywność uczniów. Wykorzystano m.in. gry zespołowe: Kompot śliwkowy, Marschmallow Challange, Pustynia Sonora.

W dniu 21.03.2015 w Zesple Szkół Budowlanych w Rybniku odbyły się dni otwarte szkoły, w których udział wzięli uczniowie klas III rybnickich gimnazjów, również z gmin ościennych. Podczas spotkań z nauczycielami ZSB mieli okazję zapoznać się ze specyfiką szkoły. Salę promującą kierunki szkoły i jej projekty przewinęła się liczba około 500 osób. Uczniowie otrzymali informację na temat kierunków, ale szczegóły dotyczyły również projektu „Mobilność – tego oczekuje Unia Europejska”. Zostały im przedstawione cele programu Erasmus +, ilość mobilności i kraje docelowe. Uczniowie pytali „jak wygląda taka praktyka lub staż”. Prezentacja poniżej.

Galeria
Prezentacja do pobrania - kliknij tutaj
Przygotowanie językowe - kliknij tutaj

W dniu 05.02.2016 w sali 61 Zespołu Szkół Budowlanych w Rybniku o godzinie 18.30 odbyło się spotkanie w ramach projektu „Mobilność - tego oczekuje Unia Europejska”. W spotkaniu wzięli udział uczestnicy projektu z rodzicami lub opiekunami. Księgowa ZSB Rybnik, kierownik gospodarczy, koordynator projektu Katarzyna Wróbel, która przedstawiła główne założenia projektu i programu Erasmus + poparte prezentacją. Księgowa omówiła sprawy księgowe dot. zasad funkcjonowania księgowości w projekcie, kwot przeznaczonych na dane zadanie, kwot przeznaczonych na uczestnika odpowiedziała również na pytania zadawane przez obecnych. Pani kierownik administracyjna przekazała informacje dot. technicznej strony wyjazdu, ubioru uczestników, zakwaterowania i ubezpieczenia. Na spotkaniu było obecnych w sumie 31 osób.

Galeria
Prezentacja do pobrania - kliknij tutaj

W dniu 22.10.2015 odbyła się debata, w której udział wzięli uczniowie gimnazjum, uczniowie biorący udział w stażach oraz ich opiekunowie.

Celem spotkania była:

  • Preedukacja zawodowa uczniów szkół gimnazjalnych, mająca na celu ułatwienie podejmowania decyzji dot. wyboru dalszej ścieżki rozwoju.
  • Uświadomienie potrzeb rynku pracy.
  • Podsumowanie pięciu projektów staży zagranicznych, które zostały zrealizowane w szkole w ciągu ostatnich pięciu lat, w tym jeden projekt jest w trakcie realizacji.

Prezentacja do pobrania - kliknij tutaj